[Openstandaarden] de vrt leert bij?

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Thu Jun 17 08:00:59 CEST 2004

On Wed, Jun 16, 2004 at 10:05:20PM +0200, Mattias Campe wrote:
> [...]
>
> <advocaat vd duivel-modus>
> Het is mogelijk een site te maken die 100% correct valideert, maar die
> er toch niet in alle browsers even correct uitziet, door een verkeerde
> implementatie.

Hence mijn formulering "Op z'n zachtst gezegd veel makkelijker"

[...]
> <advocaat vd duivel-modus>
> JavaScript, die beantwoord aan de ECMA-specificatie is een open
> standaard, die toch niet altijd even toegankelijk is voor deze blinde
> medemens (hetzelfde met bv. png).

Ik had het expliciet over HTML, zoals uitgegeven door het W3C.

> <advocaat vd duivel-modus>
> Ik denk dat dit als onrealistisch overkomt :-s. Echt, ik zou niet liever
> hebben dan dat alle websites het onderste uit de kan halen van HTML en
> CSS, maar we kunnen niet naast het marktaandeel kijken van IE kijken. We
> kunnen onmogelijk vragen aan Canvas om een website te maken die vraagt
> van de IE-gebruikers om up te graden naar een KHTML, Gecko of Opera
> browser :-s.

Heb geen IE, kan het niet nagaan. Maar IIRC is  1 van de vereisten van
die website wel dat het onder IE ook nog moet werken...?

Heb je het geprobeerd en vergeleken?

[...]
> off the record: nog mooie voorbeelden op
> http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/, prachtig

De doelstelling hier is anders; deze website probeert het onderste uit
de kan te halen, niet zoals bij csszengarden.com om maximale
compatibiliteit te verkrijgen terwijl de boel er ook nog goed uitziet.

> <advocaat vd duivel-modus>
> Ik denk dat De Lijn (gebruikers wensen info vanuit praktische
> overwegingen) en Canvas (gebruikers wensen info vanuit de achtergrond
> van ontspanning) twee verschillende types sites zijn en ik ben niet
> helemaal zeker of ze bij Canvas het design van De Lijn zien zitten. Maar
> het kan zijn van wel hé...

Daar gaat het ook helemaal niet om. Dat men bij Canvas andere vereisten
heeft dan bij De Lijn, lijkt me niet meer dan normaal.

Feit is echter dat de website van De Lijn een real-life voorbeeld is van
een moderne website die min of meer valideert (as opposed to een
portfolio-project zoals csszengarden.com)

[...]

--
         EARTH
     smog  |   bricks