[Openstandaarden] Google Talk

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Wed Aug 24 23:02:35 CEST 2005

Op woensdag 24 augustus 2005 22:34, schreef Kristoff Bonne:
> Gegroet,

> Welke jabber-only client zou jij dan voorstellen? (Ik gebruik nu gaim).

Er zijn er verschillenden:
* Tkabber: heeft ondersteuning voor veel protocollen (ook experimentele) en
heeft zelfs enkele spellekes in de plugins steken. Nadeel: de interface (maar
voordeel voor mensen die IRC gebruiken)
* Coccinella: heeft nog enkele kleine schoonheidsfoutjes, maar dit is de
client die ik van plan ben op termijn te gaan gebruiken.
* JWChat heb ik geïnstalleerd deze zomer en ben ik van plan volgend academisch
jaar te gaan uittesten op de univ (een webclient; zie http://jwchat.org/ voor
een demo)
* Psi: nadeel: ondersteund niet echt superveel protocollen (maar wel meer dan
bv. Gaim!)
* Gajim is ook veelbelovend (ik ben van plan die eens te testen) qua features.
* JBother misschien? (niet getest)

> Ivm dit laatste.
>
> Als google een beetje slim is (wat ze dus duidelijk zijn), dan gaan
> *zij* dit doen; nl. hun netwerk verbinden naar MSN toe.

Dat gaat niet zonder medewerking van MSN/AOL. Waar het over gaat is dat er een
rechtstreekse verbinding is tussen de server van AOL en Google zonder dat er
transporten aan te pas komen: Google wordt dan eigenlijk een "proxy" waarmee
ge via een Jabber-client kunt chatten met AIM- en ICQ-gebruikers zonder dat
je zelf een account nodig hebt die bedrijfseigen netwerken (wat wel nodig is
met transporten).

> Ze zijn eigenlijk in rechtstreekse concurrentie met MS voor een aantal
> producten (zoekmachines, mail, ...) en nu dus ook chat; maar veruit de
> meeste mensen hebben kennissen die bij MSN zitten.

In Amerika heeft (of had?) MSN een marktaandeel dat een heel stuk kleiner is
dan dat van AOL.

> Jabber laat hen niet alleen toe om -wie nu reeds een MSN chat-account
> heeft- om die te kunnen gebruiken met een jabber-client; -als ze het
> slim spelen- zoeken ze een manier dat wie enkel een googletalk account
> heeft; dat die ook kan gaan chatten met MSN-gebruikers.

Ik denk niet dat dit zo belangrijk is al begrijp ik ni helemaal wat ge juist
bedoelt.

Nog een voorspellingske voor als Google Talk uit de beta-fase gaat:
* Een aantal ISP's gaan zelf ook een Jabber-server opzetten na een tijd.

--
Mvg, Sander Devrieze.

xmpp:sander at devrieze.dyndns.org ( http://jabber.tk/ )