[Openstandaarden] Philippe De Coene (SP.a) en zijn gratis antivirus

Geert Hendrickx ghen at telenet.be
Thu Feb 3 12:24:07 CET 2005

On Thu, Feb 03, 2005 at 11:33:05AM +0100, Kristoff Bonne wrote:
> Wel, eerlijk gezegd lijkt me dit, in het geheel van de zaken, heel erg
> "bijkomstig".
> De voordelen voor het geheel van het internet ten gevolge de betere
> beveiling van (pakweg) 95% van de internet-bevolking
> (windows-gebruikers) -inzake minder virussen, spam, e.d.- zijn m.i. veel
> groter dan het feit dat (ik zeg maar) 5 % van de internet-bevolking dan
> voor iets gaan betalen die ze strikt genomen niet nodig hebben.
>
> Dan is dat "de builen tegen de blutsen".

Volgens mij moet computer-security fundamenteler aangepakt worden.
Anti-virus/spyware programma's en firewalls bieden slechts pseudo-
veiligheid, en bovendien benadrukken ze volgens mij het beeld dat een
computer iets vervelend en gevaarlijk is.

Security begint bij de gebruikte programma's en besturingssystemen (en
daarmee bedoel ik de programma's die de mensen productief gebruiken:
een webbrowser bijvoorbeeld, geen virusscanner), en, vooral, bij de
kennis en "computer-gewoontes" van de gebruikers.  Mensen weten gewoon
niet waar veiligheid over gaat.  Een grondige informatie-campage van
overheid en/of ISP's heeft daarom m.i. veel meer nut dan het gratis
verspreiden van enkele als-het-kalf-verdronken-is utilities.

GH

--
:wq