[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Wed Jan 5 15:32:17 CET 2005

On Wed, Jan 05, 2005 at 02:58:33PM +0100, Tijl Vercaemer wrote:
> Als je zegt dat ook DRM muziek kan gecopieerd worden kun je eventueel
> verwijzen naar software als
> http://spider.nrcde.ru/music/software/eng/vac.html Daarbij kun je dan
> vermelden dat dergelijke software een watermerk zoals dat van vorig jaar,
> niet kan verwijderen.

Referentie naar CDMA.

In mijn begrip van signaaltheorie is het zo dat _als_ je een watermerk
kan detecteren (door een "matched filtering" te doen van de stream
met een een vooraf bekend "ruis"-signaal of zelfs door niet-lineaire
filtering toe te passen), je dat watermerk er ook terug uit kan
duwen door er terug een tegenovergesteld signaal bij te tellen
(en zo zelfs je geluidskwaliteit terug te verbeteren omdat je de
kunstmatig toegevoegde ruis er terug uitduwt).

In die theorie kan je dus alleen maar een _geheim_ watermerk
systeem invoeren (of minstens een systeem met een geheime "key").

De "encoding" met een geheime sleutel, centraal in de Recording
Studio, dat zie ik nog zitten (die mensen hebben het recht met
hun vers opgenomen muziek te doen wat ze willen en ze kunnen dat
ook technologisch doen).

Wat ik minder zie zitten is dat alle "players" dan een soort
"kill" device moeten hebben die een (voor het gehoor) goede
muziekstream weigert (??) af te spelen omdat hij met een geheim
algoritme detecteert dat dit een copie is waarvoor er geen
toelating bestaat ... moet alle player hardware dan "closed"
worden ?

Ik snap echt niet hoe ze die DRM op een ernstige manier met
louter technische maatregelen willen realiseren ...

Peter