[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Tijl Vercaemer Skender at vrijzijn.be
Wed Jan 5 15:50:11 CET 2005

Op woensdag 05 januari 2005 15:32, schreef Peter Vandenabeele:
> [...]
>
> In mijn begrip van signaaltheorie is het zo dat _als_ je een watermerk
> kan detecteren (door een "matched filtering" te doen van de stream
> met een een vooraf bekend "ruis"-signaal of zelfs door niet-lineaire
> filtering toe te passen), je dat watermerk er ook terug uit kan
> duwen door er terug een tegenovergesteld signaal bij te tellen
> (en zo zelfs je geluidskwaliteit terug te verbeteren omdat je de
> kunstmatig toegevoegde ruis er terug uitduwt).
>
> In die theorie kan je dus alleen maar een _geheim_ watermerk
> systeem invoeren (of minstens een systeem met een geheime "key").

Dat klopt.  De preciese werking van het watermerk was geheim.  Maar dat kon
eigenlijk geen kwaad, want je kreeg een gewone mp3 of Ogg die je op elke
mediaspeler kon afspelen.

> De "encoding" met een geheime sleutel, centraal in de Recording
> Studio, dat zie ik nog zitten (die mensen hebben het recht met
> hun vers opgenomen muziek te doen wat ze willen en ze kunnen dat
> ook technologisch doen).
>
> Wat ik minder zie zitten is dat alle "players" dan een soort
> "kill" device moeten hebben die een (voor het gehoor) goede
> muziekstream weigert (??) af te spelen omdat hij met een geheim
> algoritme detecteert dat dit een copie is waarvoor er geen
> toelating bestaat ... moet alle player hardware dan "closed"
> worden ?

Zo werkte het vorig jaar niet.  Iedere klant had z'n eigen watermerk.  Het
bedrijf dat die muziek verkocht speurde P2P netwerken af om te zien of er
ergens muziek met watermerk te vinden was.  Als dat zo was kon aan de hand
van het watermerk de klant opgespoord worden.  Als ik me niet vergis is er
een geval geweest van een liedje van idool winaar Peter, dat met watermerk op
Kazaa was terecht gekomen.

> Ik snap echt niet hoe ze die DRM op een ernstige manier met
> louter technische maatregelen willen realiseren ...

Alles is te kraken natuurlijk.  Ook die watermerken.  Ik heb ooit een pdf
gelezen met de uitleg hoe een gelijkaardig Amerikaans systeem gekraakt is.
(dat was een wdstrijd met 3 watermerken om te zien of zo'n systeem veilig
was).  Maar vanuit het standpunt van OpenStandaarden lijken die watermerken
mij een aanvaardbaar compromis.

Tijl
--
Tijl Vercaemer