[Openstandaarden] Open brief aan de VRT (korte, niet-technische versie)

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Fri Jan 7 15:58:36 CET 2005

On Fri, Jan 07, 2005 at 02:39:49PM +0100, Kristoff Bonne wrote:

> Ik heb deze morgen een mail gekregen van FRS (op mijn reactie van mijn
> bericht in het radio1 forum) en hun standpunt is duidelijk "we moeten
> dit kiezen van de platenfirma's" (ipv gewatermerkte mp3).

Moeten, moeten, ...

Die watermerk dinges bestaat nog steeds hoor:
http://www.belgianmusiconline.be

't Is heel eenvoudig: als een firma haar nummers niet aanbiedt, dan
zullen ze er ook minder verkopen. Je maakt me niet wijs dat er minder
aanbod is via illegale P2P als ze die MP3's of Ogg's niet aanbieden.

Willen ze geen losse nummers verkopen in een open formaat, jammer voor
hen, da's dan minder winst (want vorig jaar liep die actie heeeel
goed, onder meer door alle extra reclame met de oggs).

> Nu, ik kan wel inkomen in hun beslissing. Want zij zijn, in dit geheel,
> eigenlijk nog een te kleine vis om echt zware "eisen" te kunnen opleggen
> aan de platenfirma's.

Als de platenfirma's geen open formaten aanbieden moet de VRT dan maar
geen downloads aanbieden. We betalen geen belastingen om reclame te
maken voor platenfirma's.

> Nu, indien de VRT wel zou gekozen hebben om 2 verschillende aanbieders
> te kiezen (bv. IMTS en FRS); dan zouden ze in een andere positie gezeten
> hebben (niet alleen qua prijs).
> Dan zouden ze t.o.v. de platenfirma's moeten zeggen "ja maar, bij ITMS
> zijn de beperkingen van de consument minder ... dus, moeten wij kunnen
> volgen".

Misschien klopt dit qua prijs etc. maar ik vind niet dat OS.be zich
daar mee in het riet mag laten sturen. Voor minder dan een Open
Standaard (desnoods met transparante DRM zoals een watermerk) moeten
we imho niet gaan pleiten.

Geen MP3? Geen Ogg? Dan hoeft dat gedownload voor mij niet meer!

Misschien is het nog zo geen slecht idee om hier met Heymans eens
contact over te nemen en te vragen wat er mis was met dat systeem van
vorig jaar waar hij zo entousiast over was.

--
Met vriendelijke groeten,
Dieter

Homepage: <http://www.student.ru.nl/dieter.vanuytvanck/>