[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Peter Dedecker Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Mon May 16 17:59:14 CEST 2005

Peter Vandenabeele wrote:
> Ik stel voor dat we een private mail naar Anthony sturen met al minstens
> de vraag wie we het beste kunnen contacteren over:
> * de aanpak van De Standaard

De Standaard heeft het hele pdf-publicatie-gedoe overgelaten aan
info2clear en dat is ook wat ze mij aan de telefoon vertelden: zij
kunnen niets doen qua veranderingen in DRM-techniek of zo, dat is het
gebied van info2clear.

> * de technologische opties die hij ziet (om ook op Linux en Mac een oplossing
>   te preparen).

Eventueel met een paar suggesties van onze kant?

> Een bedenking die ik met nadien heb gemaakt is dat ik vrees dat een Closed
> Source programma bovenop Linux toch ook niet werkbaar is ? Zelfs al is
> dat programma Closed, de output van het programma naar het scherm via
> een open (syscall / glibc) interface laat dan toch nog altijd toe om
> gewoon de originele tekst van het geciteerde artikel te "rippen" en
> gewoon terug in clear tekst te publiceren ? Of misschien zal het
> programma zelf grafisch in een framebuffer schrijven ... zodat je alweer
> OCR nodig hebt om het te rippen ?

Dat hoeft daarvoor niet alleen in linux het geval zijn hoor.  Nu kan je
ook DRM-beveiligde muziek kopiëren met tooltjes die een virtuele
geluidskaart implementeren.  Op dezelfde manier kan je onder windows
waarschijnlijk ook DRM-content proberen lezen.  Draait Acrobat Reader
for Windows eigenlijk niet onder Wine?  Dan zou het in principe daarmee
ook te rippen moeten zijn volgens de techniek die jij voorstelt.

Zowieso mag je er vanuitgaan dat geen enkele techniek een volledige
beveiliging oplevert.  Zolang je iets moet kunnen afspelen, bekijken of
beluisteren via een device, is het kopieerbaar.  Daar kan DRM niets aan
veranderen.

Het komt er nu enkel op aan de beveiliging voldoende moeilijk te maken
opdat het volgens kosten/baten de moeite niet loont om zich daarmee
bezig te houden.  Ik heb geen zin om te zoeken op internet naar films
van voldoende kwaliteit, subtitles te zoeken en zo.  Geef mij maar de
TV-zenders en de videotheek.  Dat is ook wat men doet bij muziek: de
combinatie van een lage prijs (iTunes) en een vrij goede beveiliging
laten de meesten denken "het is de moeite niet om er ons mee bezig te
houden".  Uiteraard bestaan er freaks die het doen voor de sport en die
handel proberen te verkopen, maar het succes daarvan is uiterst beperkt
en dat zal altijd blijven bestaan.

Bovendien heeft een medium zoals een krant of nieuws in het algemeen nog
een immens voordeel: de informatie verouderd.  Als je al redelijk wat
moeite moet doen om een digitale krant te kraken en vervolgens ergens
proberen verkopen, dan neemt dat toch al enige tijd in beslag.  Het is
uiteraard perfect mogelijk om zoiets op te zetten, maar 't zal alleszins
niet al te gemakkelijk zijn en bovendien kan het nu ook al als je wil.

Ik zou dus niet zomaar zeggen dat DRM de oplossing voor de problemen is,
of dat DRM per definitie niet op een open source systeem kan draaien en
tegelijk dezelfde functionaliteit/bescherming bieden.  Een gesloten
platform biedt zo goed als geen bijkomende bescherming.

--
Peter Dedecker                      Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Studentenvertegenwoordiger          VTK Computerpraeses