[Openstandaarden] fgov testresultaten: hoe erg het gesteld is metconformiteit fgov sites

yves geunes geunes at evonet.be
Thu Nov 10 14:15:19 CET 2005

FreeAld0 wrote:

>Java en JS zijn even catastrofaal als Flash:
>er zijn wel tekst-browsers zoals Netrik, Links2 en ELinks die het
>proberen om dit te supporten, maar in de praktijk moete ik nog mijn
>eerste probleemlose JS site betreden, en 't is logisch ook: als ik het
>goed heb geberut de actie aan client kant bij JS, terwijl bijv. bij PHP
>alles aan server kant gebeurd en dur een duizend keer betere oplossing
>biedt.

I beg to differ...
De conclusie dat php duizend keer beter is dan Javascript gaat me een
stapje te ver. Het is niet zo dat alles wat aan de serverkant gebeurd,
daarom ook "beter" is, anders mag je VisualBasic ook "beter dan
Javascript" noemen, want ook dat loopt aan de serverkant. Javascript en
PHP vergelijken lijkt me dan ook vrij moeilijk. Wat mij betreft is de
ene een aanvulling op de andere. Verstandig gebruik van javascript kan
het gebruik van een PHP site door de geschikte css media dan ook
vereenvoudigen en versnellen.
Ik maak er een punt van om alle "publieke" pagina's w3c compliant te
maken, maar gebruik veel javascript in de admin pagina's.

>Wel als ik X zou draaien dan zou ik ook Mozilla/Epiphany/Galeon/Firefox
>gebruiken, en die hebben in de grafische mode geen probleem.
>
>In het kader van online spelletjes kan ik best erin komen dat Flash en
>JS gebruikt worden, maar er zijn zo veel sites waar je je afvraagt
>waarom zij JS gebruiken.

Nota: vroeger was de teletekst-site van de VRT redelijk toegankelijk, ze

>gebruikten PHP, maar ja, bandwidth is dan het probleem en JS is een
>gemakkelijke alternatief dan (heeft m'n mij wijs gemaakt :-) )

Ik snap de relatie tussen bandbreedte en PHP niet.
In een PHP gestuurde pagina zit bijna enkel wat op je scherm staat,
terwijl je bij JS gestuurde pagina's naast de meegeleverde code ook de
mogelijkheid hebt om vanalles mee te sturen wat eventueel pas later
gebruikt zal worden (preloaded beelden, menu's, audio ...)
Niet per definitie maar bijna al mijn JS pagina's zijn groter dan mijn
pure PHP pagina's.

y/