[Openstandaarden] Accessibility vs Open Source/Document

FreeAld0 freeald0 at belcenter.com
Thu Nov 17 19:48:18 CET 2005

On Wed, Nov 16, 2005 at 10:15:20PM +0100, Jan Claeys wrote:

> De open source software loopt soms achter, maar loopt in sommige
> gevallen ook voor.  In tegenstelling tot GNOME of OOo hebben Windows en
> MS Office bijv. zo goed als *geen* accessibility API.

Ja maar momenteel stelt de brlapi echt niets voor, en ik weet dat daar
nog een serieuze probleem is: gnome en gnopernicus kn je starten, maar
daar stopt het dus, geen OOo, geen browser, omdat geen brlapi
geïmplementeerd.

> De producenten van (closed source) screenreader software hebben echter
> geen of nauwelijks ondersteuning voor open source software, noch voor
> andere closed source software dan die van Microsoft, zoals WordPerfect.

Juist, je zou morgen een blinde willen aanzetten om op zijn Win pc OOo
of Firefox te gebruiken om er zo kennis mee te maken, dat gaat gewoon
niet, zij weten wel waarom... :-)

> Microsoft heeft het ook evengoed zelf in de hand of OpenDocument
> documenten toegankelijk zijn; ze kunnen het formaat zelf implementeren.

Op WebWereld dacht ik, verscheen vorige week dat MS ODT geweert heeft,
dat zegt al genoeg!

Domme vraag:
soms vraag ik me af of Unesco of de VN niets kunnen doen om ODT als van
openbare nut te herkennen, en het ook adviseren bij politieke
instanties om het echt als standaard te gan promoten/beschremen?

Ald0