[Openstandaarden] Overheid kiest radicaal voor Open Document-formaat (ZDnet)

Ward Vandewege ward at pong.be
Fri Jun 23 14:56:13 CEST 2006

On Fri, Jun 23, 2006 at 02:26:15PM +0200, Tijl Vercaemer wrote:
> [...]
> Document-formaat
> http://www.zdnet.be/news.cfm?id=57875&mxp=181
>
> "Open Document Format (ODF) wordt de standaard voor kantoordocumenten bij de
> Belgische federale overheid. Andere formaten - en met name de
> bestandsformaten van Microsoft Office - mogen vanaf september 2008 niet meer
> worden gebruikt voor de uitwisseling van documenten. Dat principe wordt
> vandaag naar alle verwachting op de ministerraad goedgekeurd. Met deze
> beslissing staat Microsoft onder grotere druk dan ooit tevoren om zijn eigen
> documentformaten te openen of ODF te accepteren."

Schitterend. Het artikel bevat wel 1 serieuze fout - het voorstel in
Massachusetts is *identiek* aan dat van Belgie: verplichten van open
standaarden, NIET een bepaald software pakket.

> "Inspirator van deze beslissing is Peter Strickx, directeur-generaal
> architectuur en standaarden bij Fedict, de IT-dienst van de federale
> overheid."

Peter, bedankt! Dit is een grote stap vooruit. Wat het artikel niet vermeldt
is het feit dat OpenXML, het Microsoft 'open' formaat allerlei beperkingen
heeft door (software) octrooien. We hebben gelukkig geen software octrooien in
Europa, maar dat zou natuurlijk wel kunnen veranderen - wat serieuze gevolgen
zou hebben als de overheid OpenXML ook zou aanvaard hebben als standaard.

Is het vrij zijn van octrooien een criterium in deze keuze? Als ik het goed
begrijp kan zelfs een ISO standaard beperkt zijn door octrooien...

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -(  "Just wait,  My crystal ball is infallible." -- Linus  )-
Virtual hosting -( Torvalds, discussing the future of smart I/O hardware.  )-