[Openstandaarden] Overheid kiest radicaal voor Open Document-formaat (ZDnet)

Jan Claeys janc+openstandaarden at lugwv.be
Wed Jun 28 15:39:15 CEST 2006

Op wo, 28-06-2006 te 13:43 +0200, schreef FreeAld0:
> Misschien moet ik dit corrigeren:
> niet zo lang geleden kreeg ik in het Frans een info te lezen dat de
> makers van die "inderdaad peperdure..." screenreaders OOo toegankelijk
> gaan maken, wel te verstaan onder Window$ omdat die screenreader voor M$
> is geschreven;

Mooi.  :-)

> mensen die momenteel de console onder Gnu/Linux gebruiken zullen
> - oftewel op een omzettingsscript moeten wachten (kandidaten
> developers welkom!)

Zeker nog niet perfect, maar het lijkt me wel bruikbaar te zijn voor
simpele tekst-documenten: <http://siag.nu/o3read/>

Zit in Ubuntu als 'o3read', ik gok dus ook in Debian, en het werkt niet
alleen met .sxw, maar ook met .odt

> - of op de publikatie van Kde 4 en hun Orca projekt, die **eindelijk**
> ook de grafische omgeving van Gnu/Linux ook voor "anderslezers"
> toegankelijk maakt.

Orca is van Sun (en oorspronkelijk voor GNOME), maar als ik me niet
vergis zal KDE vanaf versie 4 idd. ook AT-SPI gebruiken (assistive
technology service provider interface), wat GNOME al deed.  Dan zal het
dus ook de bijhorende tools zoals Orca kunnen gebruiken.

Ik meen trouwens begrepen te hebben dat de GUI van de Ubuntu 6.06
live-cd nu (zonder Orca) al grotendeels toegankelijk zou moeten zijn,
maar ik heb het nog niet getest.  (Ze zijn daar alleszins een hoop
moeite en tijd in aan het steken, weet ik.)

--
Jan Claeys